Oeps!

U heeft een erg oude browser die niet meer wordt ondersteund door Microsoft.

De hoogste tijd om te upgraden!

Laten groeien of weghalen?

Stefan Verhoeven
Voorzitter VLEHAN

 

Eerdere columns

De koffierevolutie
ERM, oktober 2020

RTFMI?
ERM, juli 2020

De koelkast in de garage
ERM, februari 2020

Samen bereiden en genieten
ERM, november 2019 

Vertrouwen en het corrigerend vermogen van de consument
ERM, september 2019

Het weloverwogen moederdagcadeau
ERM, april 2019

Nieuwe technologieën leidend voor consumentengedrag
ERM, februari 2019

Bewust zijn over denken in kansen neemt toe
ERM, december 2018

IFA 2018
ERM, oktober 2018

Samen sterker
ERM, juli 2018

Apparaten met een eigen wil
ERM, mei 2018

Regeerakkoord groener door herintroductie zichtbare verwijderingsbijdrage
ERM, maart 2018

Verandering mindset werkelijke uitdaging van deze tijd
ERM, januari 2018

Verandering ten gunste van de consument
ERM, november 2017

Laten groeien of weghalen?

Column van Stefan Verhoeven in ERM, december 2020

Lang, kort, stijl of krullend haar,gezichtsbeharing of juist ontharen; haartrends komen en gaan. En vaak komen ze ook weer terug. De trendsetters op dit gebied waren altijd al de beroemdheden, in deze tijd de celebs en influencers genoemd. De trends vertalen zich al decennialang in de verkoop van allerlei elektrische hair care en hair removal apparaten. Wat zijn de trends nu?

De baard als fashion statement
Kijken we naar de mannen, dan blijkt uit onderzoek dat zij zich minder vaak en minder glad scheren. Covid versterkt dit momenteel omdat mannen meer thuis werken. Baarden bij mannen zijn eigenlijk al een jaar of vijf een trend. Waar de baard eerst werd geassocieerd met wat oudere mannen en mannen die zichzelf minder goed verzorgden, lijkt het nu het tegenovergestelde te zijn. De baard is een fashion statement geworden en om ons heen zien we nu zorgvuldig getondeerde baarden met chique namen als de Balbo, de Van Dycke, de Bandholz en de Garibaldi. Uit studies blijkt dat vrouwen zich tegenwoordig ook meer aangetrokken voelen tot mannen met gezichtshaar. Dat de verkoop van shavers door deze trend onder druk staat en die van tondeuses en trimmers groeit, is daarvan een logisch gevolg. Het bobkapsel en de pony Kijken we naar de haarstijlen bij vrouwen, dan zien we eigenlijk al jaren dezelfde trends die elkaar afwisselen: kort haar, lang haar,stijl haar, krullen, het bobkapsel, de pony. Geïnspireerd door de influencers op social media, stylen tegenwoordig meer vrouwen hun haar en worden er meer en duurdere haarstylingapparaten verkocht. Dat zien we terug in het segment hair care, dat zowel in aantallen als in waarde stijgt,gedreven door fantastische technologische innovaties en prachtige vrouwelijke designs.

Intense Pulsed Light technologie
Op het gebied van lichaamshaar is de trend bij vrouwen eigenlijk al jarenlang hetzelfde: weghalen. Soms duikt er een tegenbeweging op zoals Januhairy in 2019. Een Britse studente was de maatschappelijke druk om haar lichaamshaar weg te halen, meer dan zat en riep andere vrouwen op hun natuurlijke haargroei te omarmen en te accepteren. Ondanks dat dit regelmatig trending is op social media, zorgde de Intense Pulsed Light technologie ervoor dat juist hair removal weer een sterke groei doormaakte. IPL lijkt namelijk de twee ultieme wensen van vrouwen te kunnen combineren: langdurig glad en pijnloos

Ondanks dat veel mannen inmiddels een urban beardsman lifestyle leiden en een baarddoelstelling hebben, houd ik het zelf al jaren bij een glad geschoren gezicht. Niets mis mee! Die trend komt ook vanzelf wel weer terug.

Download het artikel als PDF

 

ERM (Elektro Retail Magazine) informeert de Nederlandse TCG-Retail (Technical Consumer Goods) over brancheontwikkelingen. Het blad richt zich op online en offline retailorganisaties, onafhankelijke detailisten en overige partijen in de markt. 

ERM is een onafhankelijk platform en verschijnt in print, op de tablet en online. Dit maakt een 360 graden aanpak mogelijk waarbij alle media kunnen worden ingezet.

Ga naar de website van ERM