Oeps!

U heeft een erg oude browser die niet meer wordt ondersteund door Microsoft.

De hoogste tijd om te upgraden!

De Koffierevolutie

Stefan Verhoeven
Voorzitter VLEHAN

 

Eerdere columns

RTFMI?
ERM, juli 2020

De koelkast in de garage
ERM, februari 2020

Samen bereiden en genieten
ERM, november 2019 

Vertrouwen en het corrigerend vermogen van de consument
ERM, september 2019

Het weloverwogen moederdagcadeau
ERM, april 2019

Nieuwe technologieën leidend voor consumentengedrag
ERM, februari 2019

Bewust zijn over denken in kansen neemt toe
ERM, december 2018

IFA 2018
ERM, oktober 2018

Samen sterker
ERM, juli 2018

Apparaten met een eigen wil
ERM, mei 2018

Regeerakkoord groener door herintroductie zichtbare verwijderingsbijdrage
ERM, maart 2018

Verandering mindset werkelijke uitdaging van deze tijd
ERM, januari 2018

Verandering ten gunste van de consument
ERM, november 2017

De koffierevolutie

Column van Stefan Verhoeven in ERM, oktober 2020

Thuis de (barista-)kwaliteit koffie willen drinken die je in de horeca krijgt, is al decennialang een trend. Het ontstond in het Amerika van de jaren 80 en werd geïnspireerd door Amerikaanse televisieseries als Friends. Onder invloed van deze urban lifestyle hype kwamen Amerika de eerste koffieketens als Starbucks op de markt. In Nederland stonden toen in veel keukens nog kannen met filterkoffie te pruttelen, waarvan de helft meestal in de gootsteen verdween.

Senseo

Rond de eeuwwisseling zorgde de spectaculaire introductie van Senseo voor een heuse koffierevolutie. Geen slobberbakken meer maar een enkel kopje koffie met een aantrekkelijke crèmelaag. Hoewel Senseo niet meer te boek staat als kwalitatief hoogstaand, staan er vandaag de dag nog steeds 1,7 miljoen Senseo-apparaten in de Nederlandse keukens die jaarlijks zo’n 780 miljoen kopjes koffie produceren.

Betere, duurdere en gekkere koffies

Onder invloed van de huidige generatie is koffie drinken buiten de deur alleen maar populairder geworden. Buiten de deur, maar ook thuis, drinken we steeds betere, duurdere en vooral gekkere koffies. De trends komen en gaan en worden ingegeven door de behoefte aan gemak, variatie, gezonder leven en zingeving. Het vertaalt zich in het gebruik van plant based milk, aandacht voor het land van oorsprong, de behoefte om duurzame koffie te drinken, gepersonaliseerde koffie bestellen en betalen met je smartphone, de aandacht voor de milieuaspecten van single serve coffee verpakkingen en voor ethisch verantwoord inkopen. Uiteraard gaat het digital natives niet alleen om de smaak en moet het kopje koffie nog steeds mooi en social media waardig zijn!

Invloed op koffieapparaten

Kijken we naar de invloed van deze trends op koffieapparaten, zowel vrijstaand als inbouw, dan zien we dat de eisen die daaraan worden gesteld, continu veranderen. Dat geldt voor apparaten thuis en op kantoor, waar barista-kwaliteit koffie inmiddels ook een must is. Er worden steeds meer features angeboden, bijvoorbeeld meerdere reservoirs voor verschillende bonen- en melksoorten in één apparaat voor verschillende bereidingen. En onder invloed van de trend personalisering van dranken kun je inmiddels je ideale kop koffie creëren (van het aantal gram koffie tot de hoeveelheid en soort melk) met behulp van een app op je smartphone. Op de werkvloer zien we dat bedrijven onderscheidend willen zijn door unieke en gepersonaliseerde koffiemachines en accessoires neer te zetten die de koffiebeleving en tegelijkertijd de bedrijfscultuur versterken. De aandacht voor steeds betere koffie heeft tot gevolg dat de markt van koffieapparaten in de afgelopen jaren een significante groei doormaakt. Zowel in aantallen als in waarde is deze categorie zeer relevant voor zowel consumenten als retailers.

Ambacht en technologie

De combinatie tussen ambacht en technologie wordt de komende jaren een belangrijk thema. Net als andere huishoudapparaten worden ook koffiemachines slimmer. In de volgende generatie koffiemachines kunnen we thuis hoogstwaarschijnlijk ook zelf onze warme en koude varianten koffie creëren met een simpele klik op onze smartphones. Wat de trends ook worden, de vraag naar kwalitatief goede koffie blijft zeker overeind!

Download het artikel als PDF

 

ERM (Elektro Retail Magazine) informeert de Nederlandse TCG-Retail (Technical Consumer Goods) over brancheontwikkelingen. Het blad richt zich op online en offline retailorganisaties, onafhankelijke detailisten en overige partijen in de markt. 

ERM is een onafhankelijk platform en verschijnt in print, op de tablet en online. Dit maakt een 360 graden aanpak mogelijk waarbij alle media kunnen worden ingezet.

Ga naar de website van ERM