Oeps!

U heeft een erg oude browser die niet meer wordt ondersteund door Microsoft.

De hoogste tijd om te upgraden!

De koelkast in de garage

Stefan Verhoeven
Voorzitter VLEHAN

 

Eerdere columns

Samen bereiden en genieten
ERM, november 2019 

Vertrouwen en het corrigerend vermogen van de consument
ERM, september 2019

Het weloverwogen moederdagcadeau
ERM, april 2019

Nieuwe technologieën leidend voor consumentengedrag
ERM, februari 2019

Bewust zijn over denken in kansen neemt toe
ERM, december 2018

IFA 2018
ERM, oktober 2018

Samen sterker
ERM, juli 2018

Apparaten met een eigen wil
ERM, mei 2018

Regeerakkoord groener door herintroductie zichtbare verwijderingsbijdrage
ERM, maart 2018

Verandering mindset werkelijke uitdaging van deze tijd
ERM, januari 2018

Verandering ten gunste van de consument
ERM, november 2017

De koelkast in de garage

Column van Stefan Verhoeven in ERM, februari 2020

De industrie heeft de afgelopen jaren veel geld in innovaties gestoken om de performance van koel- en vrieskasten te verbeteren. Vriezers met automatische ontdooisystemen, verschillende temperatuurzones in koelkasten om voedingswaren op een perfecte manier te koelen, specifieke oplossingen voor wijnen zoals de wijnklimaatkasten. De factor design speelt daarbij een grote rol. Waren eerst de grote Amerikaanse side-by-side koelkasten populair, nu zijn het de meer minimalistische en volledig geïntegreerde apparaten. 

Vervuilende apparaten 
Ondanks alle investeringen in innovaties en design, zien we in de meeste Nederlandse keukens koelen  vrieskasten staan voor dagelijks gebruik en in de garages een extra, vaak overtollige, koelkast voor extra opslag tijdens feesten en partijen. De meeste mensen zijn eigenlijk onvoldoende vertrouwd met het vaak hoge energieverbruik van een dergelijk apparaat, terwijl deze maar zelden vol zit. Daarnaast kunnen de verwerkte materialen en (broeikas)gassen een negatieve impact op het milieu hebben als de apparaten slecht worden verwerkt nadat ze worden afgedankt. 

40-puntenplan Urgenda 
Een half jaar geleden presenteerde Urgenda het zogenoemde 40-puntenplan aan de overheid; 40 maatregelen om 25% CO2 te reduceren voor het einde van 2020. Recentelijk werd deze lijst uitgebreid met 10 nieuwe punten, waarbij het actieplan Inwisselen Koelkasten (punt 43), mede ingegeven door de industrie, zeer relevant is voor onze branche. Volgens organisatie Urgenda staan er in de Nederlandse huishoudens naar schatting drie miljoen koelkasten die ouder zijn dan tien jaar en die, zoals hierboven beschreven, een negatieve impact op het milieu kunnen hebben. Met het huidige inzamelsysteem worden consumenten volgens de organisatie onvoldoende getriggerd om oude producten op de juiste wijze in te leveren en is er een nieuw systeem nodig om het inzamelpercentage te verbeteren. Eén van de maatregelen in dit plan is het voorstel om met een éénmalige actie een retourpremie per apparaat in te stellen om consumenten te motiveren hun oude, vervuilende koelkasten en vriezers in te wisselen voor nieuwe, energievriendelijker apparaten die een lagere energierekening opleveren. 

Baanbrekend initiatief 
Als onafhankelijke brancheorganisatie moedigt VLEHAN initiatieven van de industrie om invulling te geven aan hun verantwoordelijkheid met betrekking tot inzameling en verwerking van afgedankte apparaten, ten zeerste aan. Dit recycleplan vinden wij dan ook een interessant en baanbrekend initiatief omdat het de producentenverantwoordelijkheid erkent en de overheid uitnodigt om te participeren. We wachten met interesse de reactie af van politiek Den Haag!

Download het artikel als PDF

 

ERM (Elektro Retail Magazine) informeert de Nederlandse TCG-Retail (Technical Consumer Goods) over brancheontwikkelingen. Het blad richt zich op online en offline retailorganisaties, onafhankelijke detailisten en overige partijen in de markt. 

ERM is een onafhankelijk platform en verschijnt in print, op de tablet en online. Dit maakt een 360 graden aanpak mogelijk waarbij alle media kunnen worden ingezet.

Ga naar de website van ERM